مقدمه ای بر ذن در ورزشهای رزمی


جایگاه ((ذن)) در هنرهای رزمی به مانند ((روح)) انسان در برابر جسم او می باشد. مهارت داشتن در ذن میتواند انسان را در برابر تمایلات نفسانی واکسینه کرده و از او انسانی متعادل بسازد. متاسفانه امروزه شاهد هستیم که روح ورزشهای رزمی از آن رفته و تنها به جسم خشک و خشن آن تکیه کرده و به آموزش آن می پردازند. کارخانه تولید رزمی کاران امروزه تنها به کمیت تولید توجه داشته و خود را از داشتن کیفیت که همان پرورش روح و روان رزمی کاران است بی نیاز میداند. تصور بفرمایید انسانهایی در جامعه در حال راه رفتن هستند که در دست آنها شمشیر یا چاقوی تیز قرار دارد و کسی هم جرات تعرض و نصیحت به آنها را نداشته و ندارد. ورزشهای رزمی بدون فراگرفتن ذن در حکم همان انسانهای شمشیر بدست و هتاکی است که بدون ترس فقط در فکر اثبات برتری خود بر دیگران میباشند. 

البته در فلسفه اسلامی و نگاهی که اسلام به این مقوله دارد می توان گفت که کلیات این فنون و مهارتها در نزد مسلمانان است. ولی همانطور که ناگفته پیداست اسلام از هر علمی اشاره به برترین کاربرد و والاترین بهره وری از آن را دارد. لذا می بینیم که اسلام توصیه میکند در هنگام خواندن نماز باید متوجه باشیم که در حضور چه کسی ایستاده و با معبود خود چه گفته و چه پاسخ میشنویم. در روایات معتبر داریم که نمازی که بدون حضورقلب خوانده شود ارزشی هم ندارد. مسلما رسیدن به این درجه از ایمان و معرفت ممارست و تمرین احتیاج دارد. این همان پرورش روح است که اسلام به درستی و در جهت صحیح آن سفارش به کسب و بدست آوردن آن کرده است

در هندوستان مرتاضان هندی از همین راه کارهای خارق العاده ای میکنند. و ورزشی هم برای همین منظور و برای بدست آوردن آن ایجاد نموده اند به نام ((یوگا)) که در نهایت برای ایجاد تعادل بین روح و جسم انسان است.

در آمریکا و کشورهای غربی هم علومی همانند مدیتیشن و تلپاتی و انواع و اقسام این علوم و فنون وجود دارد که در کلی مساله همه آنها برای بدست آوردن مهارتهای نهفته در وجود انسان است تا انسان بتواند از استفاده آنها به آرامش برسد.

از همین رو قصد دارم در خصوص شناخت و کاربرد ذن در هنرهای رزمی مطالبی در آینده برای استفاده تمامی دوستان و مربیان عزیز بگذارم باشد که مفید فایده افتد.

التماس دعا 

استاد یحیی داور نمونه کشور


در پایان مسابقات تکواندو نوجوانان کشور که طی دو روز به میزبانی خانه تکواندو برگزار شد، جناب استاد دایوش یحیی داور بین المللی، به انتخاب کمیته داوران فدراسیون بعنوان داور نمونه مسابقات انتخاب و معرفی شدند.

این خبری مسرت بخش برای استان خوزستان و خصوصا خانواده تکواندو بود که میتوانست به نحو شایسته ای از آن بهره برداری و استفاده شود. استعدادهای نهفته در تکواندو خوزستان کم نیستند اما متاسفانه مدتی است خارج از چهارچوبه هیئت در حال رشد و ترقی میباشند. با مدیریت جدید و نظری که هیئت تکواندو در پیش گرفته، ظاهرا قصد آن را ندارند این توانمندی ها را دیده و از آن به نفع رشد و اعتلای ورزش تکواندو استفاده کند.

در این رویداد مهم هیچ گونه خبری در مطبوعات و صدا و سیمای خوزستان مبنی بر انتخاب داور نمونه مسابقات، دیده نشد. در حالی که روابط عمومی هیئت تکواندو میتوانست از این مهم به بهترین وجه به نفع تبلیغ رشته تکواندو استفاده کند.

دوستانی که با بنده آشنایی دارند میدانند که زیاد اهل گله مندی و مخالفت کردن نیستم ولی در مواردی که اینگونه حق یک استان ضایع میشود، سکوت کردن به معنای همراهی با طرف مقابل است. اگر همه دوستان عزیز در یک همچنین مواردی صدای اعتراض خود را ولو در محیط مجازی منعکس سازند مطمئنا این صدا به گوش مسئولان هیئت تکواندو و سایر مسئولان اداره کل تربیت بدنی خواهد رسید. اما در غیر اینصورت متاسفانه باید شاهد به قهقرا رفتن تکواندو خوزستان باشیم. کسانی که اهل تحقیق و مطالعه هستند میتوانند به پیشینه و گذشته نه چندان دور تکواندو استان خوزستان مراجعه کرده و ببینند که در آن دوران تکواندو استان در کجا قرار داشته و  در حال حاضر کجای کار است.

بگذریم قصد تلخ کردن کاممان را بعد از شیرینی کسب این افتخار نداشتم. برای استاد یحیی در هر کجا که هست آرزوی سربلندی و علو درجات دارم.

دعوت تکواندو کاران به تیم ملی

به غیر از نفرات برتر مسابقات کشوری نوجوانان – پسر
 15 تکواندوکار دیگر به تیم ملی دعوت شدند

بیست و دومین دوره مسابقات تکواندو نوجوانان کشور طی دو روز به میزبانی خانه تکواندو برگزار و نفرات اول و دوم هر وزن نیز به اردوهای آمادگی دعوت شدند .

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو ؛ روزهای دوشنبه و سه شنبه (20 و 21 تیرماه ) در خانه تکواندو 31 تیم از 30 استان با یکدیگر به رقابت پرداختند و طبق برنامه ریزی صورت گرفته نفرات اول و دوم هر وزن مجوز حضور در انتخابی اردوهای تیم ملی را کسب کردند که البته در کنار آنها 15 تکواندوکار توسط کادر فنی شناسایی و به اردوها دعوت شدند که شامل نفرات ذیل می باشد :

 

محمد کاظمی (البرز )

محمدرضا فرخی (تهران )

امیرحسین عباسی (مازندران)

صادق شجاعی (خوزستان)

صادق موسوی (زنجان )

بهزاد مدانلو (مازندران )

نوید باقری (کرج )

امیرحسین اکباتانی(اصفهان)

مهدی لباس دوز (زنجان)

حسین نقی پور (قم )

حسین قربان زاده (البرز)

حامد باربد (فارس)

یاشار محمدی (قم )

دانیال صالح مهر (مازندران )

سینا بهره مند (ایلام )

گردهمایی بزرگ مدارس فوتبال خوزستان

امروز گردهمایی بزرگ مدارس فوتبال استان خوزستان بود. که این تجمع در ورزشگاه تختی اهواز برگزار شد. خانواده های بسیاری برای دیدن این مراسم آمده بودند. مسئولین ورزشی و رئیس هیئت فوتبال خوزستان و فرماندار اهواز. همگی آمده بودند.

در اثنای برنامه که اجرا شد مجری برنامه از رئیس هیئت فوتبال استان خوزستان دعوت کرد به جایگاه رفته و به ایراد سخن بپردازد. جناب آقای عامری گلستان.( رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان )

ابتدا بسیار متعجب شدم. اما نه مثل اینکه ایشان رئیس هیئت فوتبال خوزستان شده بودند. آنقدر خنده ام گرفته بود که نگو. و مرتب در اثناء سخنرانی ایشان بی اختیار میخندیدم. مرتب به اطراف خود نگاه میکردم مبادا کسانی که در اطراف من نشسته اند بگویند این یارو دیوانه شده.

همانطور که فکر میکردم او برای صحبت کردن هیچ چیزی نداشت که بگوید. فقط به مسائل کلیشه ای اشاره کرد که بجز ناامیدی چیز دیگری را برای مخاطب دربر نداشت. دقیقا سریال سه پنچ دو به ذهنم رسید. دراین سریال اگر به خاطر داشته باشید آقای سوری که از فوتبال چیزی نمی داند آمده تا فوتبال را نجات دهد. شخص جناب عامری گلستان هم نه تنها از فوتبال چیزی نمیداند که حتی بطور کامل یک مسابقه فوتبال را تا به آخر ندیده است. گمان کنم که آمده است فوتبال خوزستان را نجات دهد. البته خودشان هم بطور غیر مستقیم به این موضوع اشاره کردند.

تاسف بارتر از همه موقعی بود که جناب آقای گرشاسبی رئیس تربیت بدنی استان خوزستان بعد از جناب عامری گلستان به پشت تریبون رفته و به ایراد سخن پرداختند. بعد از سخنان مقدماتی و البته اشاره به مدال آوری های ورزشکاران خوزستان در میادین جهانی و آسیایی و قهرمانی کشور به قهرمانی تکواندو کاران زن هم اشاره ای کردند که صاحب سه مدال نقره در رشته هان مادنگ شدند. و البته به این همه افتخار آفرینی فخر فروختند. و دست آخر هم گفتند: (نقل به مضمون) به توصیه جناب آقای عامری گلستان گوشه ای از عملکرد هیئت فوتبال را برای شما قرائت میکنم. خیلی جالب بود. گزارش فعالیت هیئت فوتبال را رئیس تربیت بدنی و نه رئیس هیئت فوتبال خوزستان ایراد کردند. این اوج هنر نمایی مسئولان عالی رتبه ورزش خوزستان بود که امروز به اجرا در آمد. البته گمان میکنم بسیار از مردم هم متوجه این افتضاح و آبرو ریزی نشدند. به هر حال بگذریم تا این جماعت نابلد و حقه باز در راس امور باشند هیچ توقعی برای رسیدن ورزش خوزستان به اوج نداشته باشید.


آموزش فرم یک((تگوک ایل جانگ))

آموزش فرم یک

 

نام فرم  :  تگوک ایل جانگ

 

شماره فرم :  یک

 

سنبل :  آسمان و نور

 

تعداد حرکت  :  ۱۸

 

تعداد تکنیک  :  ۲۰




.........................................................................................................

تصویر فرم یک تکواندو:


..................................................................................................................................


اسامی فرم یک تکواندو

 

 

نام تکنیک ها

ایستادن ها / تکنیک های پا

شماره

چاریوت +  کیونگ ره

موآ سوگی

-

گیبون چونبی سوگی

ناران هی سوگی

-

ون پالموک آره ماکی

ون آپ سوگی

1

اورون جوموک مومتونگ پانده جیروگی

اورون آپ سوگی

2

اورون پالموک آره ماکی

اورون آپ سوگی

3

ون جوموک مومتونگ پانده جیروگی

ون آپ سوگی

4

ون پالموک آره ماکی

ون آپ کوبی

5

اورون جوموک مومتونگ پارو جیروگی

در جا

6

ون پالموک مومتونگ آن ماکی

اورون آپ سوگی

7

اورون جوموک مومتونگ پارو جیروگی

ون آپ سوگی

8

اورون پالموک مومتونگ آن ماکی

ون آپ سوگی

9

ون جوموک مومتونگ پارو جیروگی

اورون آپ سوگی

10

اورون پالموک آره ماکی

اورون آپ کوبی

11

ون جوموک مومتونگ پارو جیروگی

در جا

12

ون پالموک اولگول ماکی

ون آپ سوگی

13

اورون جوموک مومتونگ پانده جیروگی

اورون آپ چاگی +  اورون آپ سوگی

14

اورون پالموک اولگول ماکی

اورون آپ سوگی

15

ون جوموک مومتونگ پانده جیروگی

ون آپ چاگی +  ون آپ سوگی

16

ون پالموک آره ماکی

ون آپ کوبی

17

اورون جوموک مومتونگ پانده جیروگی +  کی هاپ

اورون آپ کوبی

18

گیبون چونبی سوگی

ناران هی سوگی

-

چاریوت +  کیونگ ره

موآ سوگی

-